Jokkmokk Iron vill samarbeta om hållbar gruvdrift

Jokkmokk Jokkmokk Iron, dotterbolag till Beowulf Mining, planerar en kontroversiell gruvdrift i Kallak/Gállok utanför Jokkmokk. Nyligen bjöd företaget in till workshop om logistiklösningar för en hållbar gruvdrift.

Företaget samlade ett 15-tal sakkunniga, specialister och forskare inom transport och logistik från LTU, flera myndigheter och företag som Sweco, BDX, Roxon och Nordkonsult, för att diskutera logistiklösningar för transport av malmen från Kallak/Gállok ut till E45:an. 

Det handlar om att, om gruvan blir av, transportera 7.500 ton malm per dag från Kallak till Jokkmokk.

- Vill man på allvar vara en del av den gröna omställningen är det av yttersta vikt att hitta en transportkedja som är fossilfri och därför kikar vi på alla de nya och innovativa möjligheter som utvecklas i snabb takt just nu. Logistikworkshopen var den första i en serie möten med målsättningen att identifiera möjliga hållbara logistiklösningar för att transportera malmen från Kallak ut till Inlandsbanan, vidare till stambanan eller Malmbanan för att nå hamnarna i såväl Östersjön som vid Atlanten, säger Ulla Sandborgh, vd för Jokkmokk Iron.

Diskussionen ledde till att fyra alternativ ska diskuteras vidare, utvärderas och analyseras: Industriväg med möjlighet till eldrift och självkörande fordon. Transportband med sträckning ovan gjord. Pipeline med en sträckning både ovan och under jord. Industrispår för tåg.

Jokkmokk Iron för också diskussioner med Inlandsbanan om banans kapacitet och behov av upprustning. Man ska gå vidare med ett projekt där tanken är att upprusta sträckan Arvidsjaur - Gällivare, så att den klarar industrins behov.

Det är långt ifrån klart att det blir gruvbrytning i Kallak. Projekt är omstritt. Förra året beviljade regeringen företaget bearbetningskoncession, under förutsättning att ett antal villkor uppfylls. Nästa steg är ett miljötillstånd för gruvbrytning. Motståndet från berörda samebyar, naturvårdsmyndigheter och naturvårdsorganisationer är stort.