Digitala resrutter får stöd

Luleå Swedish Lapland Visitors Board fortsätter projektet med digitala resrutter, nu med stöd från Tillväxtverket.

Digital touring routes steg 2 är ett av åtta projekt som får totalt 10 miljoner kronor i stöd från Tillväxtverket i verkets satsning på att stärka turistföretags kompetensförsörjning och affärsutveckling.

Projektet vill fortsätta utveckla konceptet digitala resrutter, genom praktisk produktutveckling tillsammans med nya och befintliga natur- och ekoturismföretag inom destinationen Swedish Laplands 16 medlemskommuner. 

Parallellt ska också vidareutveckla nya och befintliga digitala resrutter med de företag som tillgängliggör sig i Googles verktyg. Projektet ska även marknadsföra och sprida resrutterna gentemot bilburna resenärer, både inför och under resan.

– Det är konkreta tips om vad du kan göra, se och uppleva. Testomgången med att marknadsföra kartorna i våra sociala kanaler var en succé. Vi såg direkt att intresset finns och de delades mycket i olika grupper, säger Johanna Elenius, digital strateg på Swedish Lapland Visitors Board och projektledare för DTR, på hemsidan.

När första delen av projektet summeras har 155 företag deltagit. Nu fortsätter projektet i DTR 2.0. Förutom av Tillväxtverket finansieras projektet också av Region Norrbotten.

Affärer i norr skrev nyligen om ett annat projekt som är med i samma satsning från Tillväxtverket: Heart of Laplands etablering av Produktlabbet.