Besöksnäringen lanserar resrutter i Google Maps

Luleå Företag i besöksnäringen i Norrbotten ska tillsammans med Swedish Lapland Visitors Board skapa digitala resrutter för besökare i Google Maps. Satsningen är den första i Sverige, inspirerad av ett upplägg som finns i New York.

I New York används Googles företagstjänster för att serva besökare med information och inspiration. När turistorganisationen Swedish Lapland Visitors Board nu tar hit upplägget är det som en del av åtgärderna för att återstarta den hårt drabbade besöksnäringen i regionen.

– Genom att ge förslag på olika rutter kan vi presentera mer av vad platsen Swedish Lapland har att erbjuda vare sig besökarna letar efter spektakulära boenden, sevärdheter, badplatser eller gårdsbutiker. Målet är att servera besökaren en attraktiv och lockande helhetsbild med relevanta tips och guidning, anpassade efter olika målgruppers intressen och drivkrafter, säger Maria Sirviö, ansvarig för omvärldsbevakning på Swedish Lapland Visitors Board.

Genom att använda Google Transit och Google My Business ska man skapa ett antal digitala tematiska resrutter för bilar, och tips om leder för cykling och vandring. Det är ett sätt att koppla ihop resenärernas och företagens behov. Tanken är att den bilburna resenären ska få en helhetsbild av möjliga tematiska resrutter i ett digitalt verktyg de redan använder och har förtroende för.

– Vi vill lägga krutet på att jobba med innehållet och erbjudandet i digitala verktyg som våra breda målgrupper använder. Via besökarnas mobiler är Google nästan alltid med där de befinner sig, säger Maria Sirviö.

Enligt Google har sökningar av typen "längs min rutt" och "nära mig med utomhusservering" ökat stort på senare tid.

Projektet drar igång när en projektledare har rekryterats. Det genomförs inom ramen för projektet Digitala leder/touring routes i destinationen Swedish Lapland och finansieras av Region Norrbotten och Tillväxtverket.