Thomas Åberg satsar på kommersiell upplevelsekanal

Luleå Thomas Åberg som till nyligen var marknadschef på Studenconsulting och Pite Havsbad Group startar en kommersiell upplevelsekanal, Norrland247. (Uppdaterad)

Kanalen kommer att finnas på webben, Youtube, Instagram och Facebook, och ska innehålla reportage och filmer om besöksmål och entreprenörer inom besöksnäringen i norra Sverige.

– Efter 20 år av marknadsföring på hög nivå har jag ett starkt nätverk i branschen och bra förutsättningar att lyckas, säger Thomas Åberg, ägare och ansvarig utgivare för Norrland247.

Kanalen ska finansieras med annonsintäkter och samarbeten i sociala medier.

– Lyckas jag med kanalen blir jag även själv en påverkare och influencer, säger Thomas Åberg.

Thomas Åberg har lång erfarenhet av destinationsmarknadsföring. Han har bland annat jobbat med platserna Swedish Lapland, Luleå, Haparanda och Boden, och med varumärken och daglig kommunikation för små lokala företag och stora internationella aktörer. 2015 jobbade han på Yours kommunikationsbyrå och var med och vann Placebrander of the Year med konceptet Original Luleå Story. Därefter arbetade han en tid på Reklam365 som Affärer i norr samarbetar med.