Porträtt: Simon Wanler
Porträtt: Simon Wanler

Maid växer i en mättad bransch

Luleå Antal företag som erbjuder hushållsnära tjänster i Sverige har exploderat sedan RUT-avdraget infördes i slutet av 2000-talet. Maid Hemservice följde med trenden.

- Det är helt otroligt när man ser tillbaka på resan vi har gjort, säger Simon Wanler, VD.

Att arbeta med hemservice var inte det första som Simon Wanler tänkte på när han började fundera på att bli egenföretagare. Med en bakgrund i nattklubbsvärlden som bland annat barchef och konsult kändes den branschen tryggast, men allt förändras under en lunch med hans pappa.

- Vi hade pratat om att öppna en nattklubb eller restaurang, men han sa att det här med RUT-avdrag är intressant och att hemservice kan nog bli något stort.

Simon Wanler berättar att de hade tittat på konceptet Harrys, men att det skulle kosta två miljoner att gå in med kapital och endast 100.000 för att starta upp ett företag inom hemservice.

- Valet var ganska enkelt, jag sålde min bil och fick ihop till hälften av pengarna. 2007 satte vi igång och då arbetade jag och två andra med att städa medan pappa skötte ekonomin.

Maid Hemservice dubblade sin omsättning de första åren, men det var även en tuff tid för Simon Wanler som fick vänta länge innan han kunde ta ut lön.

- Jag levde på starta eget bidrag och vi hade företaget i min källare. När vi skaffade kontor flyttade jag en säng och tv dit och bodde där i ett år.

Men det hårda arbetet lönade sig och idag har företag 80 anställda och finns i Luleå, Piteå, Boden, Skellefteå och Gävle.

- Jag jobbar dygnet runt, sju dagar i veckan. Det enda som är lite jobbigt just nu är sömnen för jag har precis fått barn.

För ett år sedan startade Simon Wanler ett separat bolag, där han är delägare, Maid Hemtjänst och omsorg i Gävle. Under första året har de ökat antalet anställda på orten till 19 personer.

- Vi fick 94 procent nöjda kunder i enkäten från socialförvaltningen och intresset bara ökar. Det är riktigt roligt och just nu pendlar jag mellan Gävle och Luleå.

De två senaste åren har de fortsatt att öka sin omsättning, men Simon Wanler berättar att branschen börjar bli mättad.

- Vi växer, men inte lika fort. Nu handlar det kanske om 15-20 procent varje år. Den största utmaningen som vi står inför just nu är vad som händer med arbetsgivaravgiften för unga eftersom det berör 50 anställda i företaget. Vi är verkligen oroliga för vad som kommer att hända i april eftersom det är så osäkert på den politiska fronten.

Förutom Maid Hemservice har Simon Wanler även startat ett nytt klädmärke, Super Rich Kids tillsammans med två kompisar.

- Vi har bland annat ett samarbete med bandet Skaburbian Collective och vi ska släppa en kollektion tillsammans med dem. Det är mycket jobb hela tiden och därför ska jag och min sambo börja åka snowboard och skidor för att få lite andra intressen än bara företagen.