Upphandling av muddring avbryts
Orsaken är att de anbud man fått in är för höga och överstiger vad man budgeterat för.
– Beslutet att avbryta upphandlingar inom Projekt Malmporten tas eftersom de inkomna anbuden har en högre prisbild än förväntat. Projekt Malmporten är viktigt för sjöfartens utveckling och tillsammans tar vi nu ett omtag, säger Joel Smith, infrastrukturdirektör på Sjöfartsverket och Anders Dahl, vd för Luleå Hamn, i ett pressmeddelande.
I nästa steg ska man analysera vilka åtgärder som ger störst nytta till lägst kostnad, och så snart som möjligt komma igång igen med arbetet med farleden och hamnen. Enligt planen ska muddringen fortsätta i år och vara klar 2028. Nu finns risk för att projektet försenas, eftersom man bara kan muddra under sommarhalvåret.
Projekt Malmporten består av muddring av farleden in till Luleå hamn och ny djuphamn i Luleå. Det krävs för att de allt större fraktfartygen ska kunna komma in i Luleå hamn i framtiden. I somras inleddes förberedande muddring i farleden.
De totala kostnaderna för projekt Malmporten är cirka 5 miljarder kronor. Av det står Trafikverket för 2,3 miljarder kronor. Luleå kommun via hamnbolaget Luleå Hamn står för 2,7 miljarder kronor, som omfattar muddring av farleden och ny djuphamn med landytor och infrastruktur.
Projektet medfinansieras av EU från fonden CEF (Connecting Europe Facility) som bidrar med upp till 28 miljoner kronor och av NDPTL (Northern Dimension Partnership on Transport and Logistics) via Nordiska investeringsbanken.