Dagertun kritiserar Trafikverket
Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att utreda framtida dubbelspår för järnvägen mellan Luleå och Boden. Därför har Trafikverket beställt en rapport om olika möjligheter att finansiera utbyggnaden. Rapporten föreslår att gruvindustrin ska medfinansiera utbyggnaden genom höjda banavgifter på Malmbanan.
Enligt Klas Dagertun skulle en sådan medfinansiering innebära tiotals miljoner kronor för Kaunis Iron, för en järnvägssträcka man inte trafikerar. Men som trafikeras av turister, fisktransporter och snart fossilfritt stål.
"Rapporten landar i att de som har de tyngsta transporterna och inte heller har några andra alternativ än järnväg ska stå för kostnaderna. Alltså, vi gruvbolag. Det är i sig ett gisslantagande, som vi ser det. Vår malm har en strategiskt viktig plats i EU:s råvaruförsörjning, vilket vi anser borde värderas och prioriteras. Den insikten borde snarare leda till beslut som ger oss bättre förutsättningar att driva verksamheten vidare. Inte tvärtom," skriver Klas Dagertun i Dagens Industri.
Han skriver att Kaunis Iron inte är emot medfinansiering från industrin som sådan, och pekar på att bolaget varit med och finansierat uppgraderingen av de vägar Kaunis Iron trafikerar med 127 miljoner kronor. När det gäller Malmbanan bör staten ta kostnaden:
"Vi kan inte landa i någon annan slutsats i den aktuella frågan än att staten ska bära den här kostnaden. Sverige borde understödja nyindustrialiseringen som nu sker här i norr med exakt den här typen av investeringar i en uppgradering av vår nationella transportinfrastruktur. Investeringen kommer också bli långsiktigt lönsam för staten via ökade skatteintäkter och en än starkare handelsbalans."