Trafikverket väljer västliga alternativet
Man vill alltså dra den nya järnvägen längs samma sträckning som E4an över Gäddvik och sedan samma sträckning som nuvarande järnväg in till Luleå. Det innebär en så kallad säcklösning, där tågen går in till Luleå järnvägsstation och sedan samma väg ut igen.
Det östliga alternativet går förbi flygplatsen och på en bro över Luleälven vid Hamnholmen, över till Svartön och sedan till Luleå järnvägsstation. Det kräver en öppningsbar bro över Hamnholmen för att sjöfarten ska kunna passera in till Luleå hamn.
Orsakerna till att Trafikverket avfärdar det östliga alternativet är att det leder till problem för både järnväg och sjöfart. Under vintern skulle järnvägstrafiken hindras av broöppningar när fartygen behöver använda vändytor innanför bron. Det kan handla om 10-12 broöppningar per dag under vintern. En kapacitetsminskning med 20 procent för Norrbotniabanan. Sveriges isbrytarflotta, som är stationerad i Luleå, riskerar att bli instängda innanför bron, enligt Trafikverket. Enligt Trafikverket innebär det östliga alternativet också nackdelar för luftfarten.
Det östliga alternativet blir också, enligt Trafikverket, mycket dyrare än den västliga dragningen.
– Vår inriktning är att gå vidare med det västliga alternativet för Norrbotniabanans infart till Luleå, säger Helena Eriksson, regional direktör, Norra regionen. Norrbotniabanan kommer halvera restiderna och förstärka godstrafiken i regionen. Det västliga alternativet ger möjlighet till ett robust och hållbart trafiksystem. Det är ett hållbart alternativ som ger möjlighet till regional utveckling.
Rapporten ska skickas ut på remiss till berörda kommuner, länsstyrelsen och Region Norrbotten. Det formella beslutet ska fattas före årsskiftet. Därefter påbörjas arbetet med att ta fram järnvägsplaner.