Statligt bolag föreslås för att driva Malmbanan
Ett helägt statligt bolag skulle, enligt rapporten, ge förutsättningar för att säkra långsiktigt underhåll och investeringar i järnvägen, samtidigt som det möjliggör ett framtida nordiskt samägande med aktörer från Sverige, Norge och Finland.
Rapporten är beställd av Botniska korridorens regionsamarbete.
– Att Sverige riskerar att tappa investeringar om infrastrukturen saknas eller har för låg standard är ett faktum. Vår uppgift på Sweco är att presentera realistiska vägar framåt för hur utbyggnaden av Botniska korridoren kan finansieras och realiseras, säger Ann-Louise Lökholm-Klasson, vd på Sweco Sverige.
Rapporten uppskattar att utvecklingsstrategierna för järnvägsnätet i norra och mellersta Sverige kräver investeringar på totalt 130 miljarder kronor. För att möjliggöra det föreslår rapporten att EU-finansieringen maximeras genom ett utökat samarbete mellan regering, Trafikverket, regioner, kommuner och intresseorganisationer.
Rapporten konstaterar också att möjligheterna att få medfinansiering från Nato är små.
Man slår också fast att näringslivet inte ska vara med och finansiera statlig infrastruktur, annat än genom brukaravgifter och skatter. Utbyggnaden av Malmbanan och andra järnvägsstråk bör i första hand finansieras genom höjda statliga anslag och, i andra hand, genom statlig utlåning. Samtidigt bör EU-finansieringen maximeras, skriver man i rapporten.
För utbyggnaden av Norrbotniabanan (Skellefteå–Luleå) och järnvägen Gävle–Sundsvall–Härnösand (Nya Ostkustbanan) föreslås att statliga projektbolag används, på samma sätt som när Botniabanan byggdes ut.
Botniska korridoren är ett gemensamt initiativ mellan sju regioner: Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Jämtland Härjedalen, Dalarna, Gävleborg och Örebro län, som tillsammans utgör mer än två tredjedelar av Sveriges yta. Samarbetets mål är att förbättra förbindelserna mellan norra och mellersta Sverige och övriga Europa, och att knyta samman norra Skandinavien genom utveckling av transportinfrastrukturen.