Oh My, Brightnest och In the Cold prisade

Luleå/Piteå Byrån Oh My vann Publishingprisets Grand Prix Webb för en sajt man gjort åt Swedish Lapland Visitors Board. Och turistorganisationen tog plats i Publishingprisets Hall of Fame.

Varje år delas Publishingpriset ut i olika kategorier inom print, webb och film. De bidrag som anses allra bäst vinner också Grand Prix. Det gjorde Oh My med sajten Care for the Arctic - it`s our home, som man gjorde åt turistorganisationen Swedish Lapland Visitors Board. Sajten vann också guld i kategorin Informations- och utbildningssajter.

- Vi vill bjuda in till den här magnifika platsen på jorden och skapa förståelse för hur sårbar den är. På webbplatsen Care for the Arctic använder vi den klassiska berättelsen tillsammans med starka visuella upplevelser för att människor över hela världen ska vilja engagera sig i Arktis framtid, för vår plats är inte bara ett världsunikt resmål utan också vårt hem, säger Camilla Bondareva på Swedish Lapland.

Swedish Lapland Visitors Board platsar också i Publishingprisets Hall of Fame. Där får de som vunnit minst tio gånger sedan 1990 ta plats. 1990 var det år då priserna började delas ut.

Andra pristagare i år var kommunikationsbyrån In the Cold som vann guld i kategorin Sajter som marknadsför   företag och verksamheter B2B med en sajt man gjort åt Arctic Design Center.

Kommunikationsbyrån Brightnest vann silver i kategorin Filmer som marknadsför besöksmål och evenemang. Filmen Kiruna - Way Beyond gjorde byrån åt Kiruna kommun.

Sedan år 1990 har Publishingpriset delats ut i olika print- webb- och filmkategorier. Publishingpriset är fristående från branschens organisationer och finansieras av deltagaravgifter.