Logistiken viktigare i hotfull omvärld
Sverige har en viktig roll i Nato, där vi ligger mellan Norge och Finland. Fungerande transporter genom Sverige är viktiga i Natos planering. Inte minst transporter i väst-östlig riktning. LKAB kan få stöd av Nato i strävan efter dubbelspår på Malmbanan.
- Järnvägskapaciteten måste öka, och redundansen. Vi inväntar vad Nato behöver, sa överste Lars Karlsson, chef för norra militärregionen på Försvarsmakten. Han tog upp dubbelspår på Malmbanan som ett exempel på strategisk, ökad järnvägskapacitet.
Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef på branschorganisationen Byggföretagen talade om byggföretagen som en del av totalförsvaret, och utgick från vad vi nu ser hända i Ukraina:
- Det är tyvärr inte svårt att se vad som kan hända här. Det som raseras i krig måste byggas upp snabbt. Det är viktigt både för försvarsförmågan, och för försvarsviljan. Det som inte fungerar bra i dag, blir en säkerhetsrisk i framtiden, sa hon i sitt anförande, och nämnde också Malmbanan, där hon tycker det är bra att det öppnas möjligheter för alternativ finansiering.
Ett annat tema som återkom många gånger under dagen var samarbeten och samverkan mellan olika parter som viktiga framgångsfaktorer för att driva projekt och skapa utveckling. Flera deltagare framhöll Luleå och Norrbotten som föredömen på detta område.
Andra talare under Logistikdag Norr var infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson, Kristina Alvendal, industrisamordnare på regeringens accelerationskontor och Pekka Petäjäniemi, upphandlingsdirektör på finska trafikverket. Företag vars verksamhet och planer presenterades var Uniper, Scanlog, LKAB, Myloc Construction, PWC Germany, Stegra, Polar Structure och Bodens kommuns gemensamma Boden Järnväg AB, Luleå kommunföretag, Itid, Swedavia och Nurminen Logistics.
Det var 12:e gången Norrbottens Handelskammare stod som värd för Logistikdag Norr. I år slog man rekord i antalet deltagare: 285 personer samlades i Kulturens hus i Luleå under onsdagen.