Företagen vill ha östlig dragning

Luleå Näringsliv och organisationer i Norrbotten vill att Norrbotniabanan går via Kallax och en bro mellan Svartön och Hamnholmen.

Det visar en ny rapport från Norrbottens Handelskammare. I en enkät vill 79 procent ha det östliga alternativet för Norrbotniabanans dragning i Luleå.

Fördelarna med det alternativet är att det blir en bättre samordning mellan järnväg och flyg. Norrbotniabanan ansluts till Malmbanan på Svartön. Nackdelarna är hur det påverkar sjöfarten.

Det andra, västliga alternativet innebär att järnvägen följer E4 och en ny bro byggs i Gäddvik, och att Norrbotniabanan ansluts till Malmbanan väster om centrala Luleå. Fördelen med det alternativet är att det inte påverkar sjöfarten. Nackdelen är att det inte blir någon samordning med flyget och att det blir en så kallad säcklösning för järnvägen där tågen går in till Luleå och sedan ut samma väg.

Totalt är det 56 företag och organisationer som svarat på enkäten.