Muddringskontrakt signerat

Luleå Kontraktet om förberedande muddring av farleden in till Luleå är signerat. Det innebär att muddringen i projekt Malmporten kommer igång i sommar.

Sjöfartsverket och Luleå hamn har skrivit kontrakt med det holländsktägda företaget Malmporten Dredging Contractors.

- Äntligen har vi en entreprenör klar, det är en viktig milstolpe för projekt Malmporten. Nu kan vi, Sjöfartsverket och Luleå Hamn AB tillsammans påbörja de förberedande muddringsarbetena för den nya djuphamnen och farlederna, säger Max Bjurström, projektledare Sjöfartsverket.

De förberedande muddringsarbetena gäller muddring av cirka 1,5 miljoner kubikmeter i hamnområdet, och delar av Sandgrönnleden. Kontraktet är värt cirka 655 miljoner kronor och innehåller en option på ytterligare 220 miljoner kronor.

Förberedande muddring görs för att kommande arbeten ska kunna genomföras så effektivt som möjligt. Från 2025 planeras en kapacitetsmuddring av de återstående cirka 19,5 miljoner kubikmetrarna i farlederna och hamnområdet fram till och med 2028. En mindre muddring ska genomföras i Norra Kvarken utanför Umeå, för att så kallade Östersjömax-fartyg, de största fartyg som går in i Östersjön, ska komma hela vägen upp till Luleå.

Närmare 21 miljoner kubikmeter massor ska muddras, varav 3 miljoner kubikmeter ska fylla upp det närliggande området Skvampen. Då skapas nya landytor för infrastruktur med logistikpark och möjlighet till företagsetableringar och hamnplan vid kaj.

Malmporten Dredging Contractors ägs av de holländska bolagen Boskalis och Van Nord.

Projektet Malmporten ska pågå 2024-2027 och vara klart senast i maj