Muddringen av Malmporten har börjat
Projekt Malmporten består av muddring av farleden in till Luleå hamn och själva hamnen. Det krävs för att de allt större fraktfartygen ska kunna komma in i Luleå hamn i framtiden.
- När projektet väl är klart har vi en ny djuphamn som har förutsättningar att ta emot fler och större fartyg. Med tanke på de stora industrietableringarna som pågår just nu är det glädjande att vi är i gång med arbetet, säger Linda Wikman, projektledare på Luleå Hamn.
Under början av juli startade muddringen i hamnområdet med hjälp av mudderverken Optimus och Kahamari 2. Några dagar senare påbörjades muddringen i Sandgrönnleden av Magnor, ett av världens största mudderverk. Simson, som är nästan lika stor som Magnor, ska ansluta till Sandgrönnleden. Muddringsarbetet ska pågå fram till isläggningen i oktober-november.
I projektet skapas en ny djuphamn, med ny infrastruktur och helt nya landytor för lagring och hantering av gods till och från hamnen i Luleå. Från 2020 till 2030 beräknas Luleå Hamn frakta tre till fyra gånger så mycket gods och ta emot fyra gånger så mycket fartygstrafik. Projektet är ett samarbete mellan Luleå Hamn AB, Luleå kommun, Sjöfartsverket och Trafikverket. Luleå Hamn och Sjöfartsverket står för genomförandet. Projektet är medfinansierat av EU.