Planering av dubbelspår kan börja

Luleå Trafikverket har säkrat finansiering för att ta fram järnvägsplaner för dubbelspår mellan Luleå och Boden. Man hoppas kunna korta ledtiderna i projektet med två år.

Planarbetet kan starta redan i år eftersom Trafikverket löser finansieringen med egna anslag.

- Det här betyder att vi inom kort kommer att dra igång arbetet med att ta fram planerna. Vi har sedan tidigare sett över möjligheterna att kapa ledtiderna för att snabba på arbetet, och vi tror att vi kan korta av tiden med omkring två år, vilket innebär att vi bäddar för en möjlig byggstart ungefär 2029, säger Helena Eriksson, regiondirektör för Norra regionen på Trafikverket.

Kostnaden för att ta fram järnvägsplanen blir cirka 200 miljoner kronor. Totalkostnaden för att bygga dubbelspår mellan Luleå och Boden beräknas till 5 miljarder kronor i 2021 års prisnivå. För det saknar Trafikverket medel, eftersom det inte ingår någon finansiering av dubbelspår på den 35 kilometer långa sträckan i nu gällande nationell transportplan. Därför har Trafikverket fört diskussioner med LKAB, H2 Green Steel och Region Norrbotten om förskottering för att komma igång med byggandet så fort som möjligt.

Kapaciteten på den nuvarande enkelspåriga sträckan kommer inte att räcka 2030 då flera stora industrietableringar är på gång i regionen. De beräknas medföra upp mot 91 tåg per dygn på sträckan. Även behovet av persontrafik väntas öka, för att möjliggöra bättre kollektivtrafik för arbetspendling och därmed främja kompetensförsörjningen.