Matinkubator ska stötta livsmedelsföretag

Luleå LTU Business startar en matinkubator som ska stötta mindre livsmedelsföretag att bli lönsammare, mer innovativa och nå ut internationellt. 

Livsmedelsbolag har ofta låg lönsamhet och behöver extern kompetens och kapital för att kunna växa. Flera rapporter har visat att livsmedelssektorn har relativt låg innovationsnivå jämfört med andra branscher, samtidigt som det ställs allt högre krav på miljömässig och hållbar livsmedelsförsörjning. 

- Det här är en sektor i regionen med fantastisk potential, men vi märker också ett stort behov av att få fler att samarbeta och bidra till ett kreativt matlandskap här uppe i norra Sverige, säger Viktoria Mattson, projektledare på LTU Business.

Affärsutvecklingsbolaget LTU Business ägare, Luleå tekniska universitet, är också med i projektet, och bidrar med forskning inom mat. Bland annat arbetar man med en plattform för att öka norra Sveriges självförsörjning inom livsmedelsproduktion, Creaternity Northen Food Lab.

LTU Business ska först göra förstudien ”The Kitchen”, som finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden. Nästa steg blir att skapa en regional matinkubator för att utveckla livsmedelsnäringen. Projektet ska se över möjligheterna att engagera större matproducenter, riskkapitalister, innovatörer och forskare för att bidra med insatser inom affärsutveckling och kapitalanskaffning. Målet är att skapa lönsammare och hållbara livsmedelsföretag, med internationell räckvidd.

Projektet startar nu i februari.

– Vi ser positivt på att alla som vill veta mer eller bidra till uppbyggnaden av en matinkubator kontaktar oss, säger Viktoria Mattson.