Från Axels tivoli till Gröna Lund

Luleå Battle of Botnia, som arrangerar kampsportgalor, blev utsedd till årets organisation 2023. Under 2024 växlar man upp för att dubbla omsättningen.

Det har varit uppehåll sedan 2016. Men den norrländska MMA-galan gjorde comeback i fjol när man arrangerade två galor, båda utsålda. För de framgångsrika arrangemangen utsågs Battle of Botnia till årets organisation 2023 av branschorganisationen Kimura.

Man har också uppmärksammats för sin satsning att lyfta fram svenska kvinnliga MMA-utövare. Varje gala innehåller flera tjejmatcher och Battle of Botnia blev första svenska arrangör att skriva multikontrakt med en kvinnlig proffsfighter.

Under 2024 planerar Battle of Botnia att växla upp verksamheten till fyra galor och fördubblad omsättning till 6-7 miljoner kronor. 

- 2024 är året då vi ska visa att vi kan göra det här över tid, vilket ger oss förutsättningar för helt nya avtal, säger Mikael Lindgren, delägare i Battle of Botnia.

Framgångarna hittills har lett till samarbeten med stora mediebolag och spelbolag. Planerna för 2025 innehåller fler mediesatsningar, vilka är än så länge hemliga.

- Det känns som att vi började som Axels tivoli och nu är det Gröna Lund. Det har växt snabbare till kommersiell nivå än vad vi trodde. Det är ett tecken på att vi hittat en lucka i marknaden, säger Mikael Lindgren.

Battle of Botnias affärsidé är att arrangera tv-sända event inom MMA på högsta tävlingsnivå. Alla galor är sanktionerade av Svenska MMA Förbundet som är en del av Riksidrottsförbundet. Nästa galor blir i Boden i februari och Luleå i juni.

Mikael Lindgren är en känd entreprenör i Luleå som drivit Reklam365 och är delägare i fastighetsbolaget LBF. För transparensen: Affärer i norr samarbetade under flera år med Reklam365 om annonsförsäljning.