Ny urspårning på Malmbanan
Nu handlar det om en sträcka på sex kilometer som är skadad. Trafikverket arbetar med att bedöma omfattningen av skadorna.
- Det vi vet i nuläget är ett vi har skador i järnvägsanläggningen på en sträcka mellan Katterjokk och Vassijaure. Alltså inte på den del som vi återställt under de senaste två månaderna. Vi har konstaterat skador på räls, slipers och kontaktledning, sa Simon Sunna, sektionschef järnväg på Trafikverket, i ett pressmeddelande dagen efter olyckan.
Olyckan utreddes först som misstänkt sabotage, vilket görs som rutinåtgärd vid stora händelser av det här slaget. Det finns ingen misstänkt. Nu bedöms det som en olycka.
Kaunis Iron i Pajala har stoppat malmtransporterna efter det nya stoppet. LKAB kallar logistiken på Malmbanan för ett nödläge.
- Vi har gått från ett kritiskt läge till ett nödläge vad gäller logistiken på Malmbanan med såväl kortsiktiga som långsiktiga strategiska utmaningar som landar här och nu, säger Niklas Johansson, direktör för klimat och information på LKAB, till Dagens Industri.
Även för turistnäringen är tågstoppet allvarligt. Svenska Turistföreningen som har en anläggning i Abisko räknar med en minskning av antalet gäster med 15-20 procent. Det första långa tågstoppet har kostat 3 miljoner kronor i minskade intäkter.
Trafikverket har ännu inte meddelat någon prognos för när trafiken kan vara igång igen. Först ska Haverikommissionen göra klart sin undersökning, sedan ska Trafikverket undersöka skadorna. Därefter kan det gå att göra en prognos.