Malmtrafiken igång igen
Under årets två kallaste och snörika månader har 15 kilometer räls nu reparerats. I drygt nio veckor har BDX Rail, som har underhållsansvaret för Malmbanan, och deras underentreprenörer arbetat, ofta dygnet runt.
- De har gjort ett fantastiskt arbete i den tuffaste miljö som finns i Sverige. I sträng kyla och hård snöstorm har de kämpat med frusna maskiner och betonghård banvall. Vi skickar ett innerligt tack till alla som slitigt längs linjen så att tågen nu kan rulla igen, säger LKAB:s logistikchef Linda Bjurholt.
Det är det längsta trafikavbrottet på Malmbanan någonsin och det har medfört 100 miljoner kronor i tappade intäkter per dag för LKAB. Totalt ligger det nu cirka 3 miljoner ton pellets i Kiruna och Svappavaara. Det motsvarar över 400 fullastade malmtåg. LKAB kör i snitt 10 tåg om dygnet till Narviks hamn.
När nu trafiken rullar igen tas de tågen upp av de volymer som pelletsverken i Kiruna och Svappavaara producerar dagligen. Det kommer att ta flera år att leverera de lagrade produkterna. Så hur stora kostnaderna slutligen blir för LKAB återstår att se.
- Det finns idag ingen extrakapacitet för att köra fler tåg. Dessutom planerar Trafikverket för omfattande och för all del välbehövliga underhållsarbeten den kommande tioårsperioden. Det betyder tyvärr att kapaciteten sjunker ännu mer, säger Linda Bjurholt.
Orsaken till urspårningen utreds nu av LKAB och också av Trafikverket och Statens haverikommission.