Gibon och Dialect ska slås ihop
IT-företagen Gibon och Dialect har beslutat sig för att påbörja en möjlig sammanslagning av de bägge bolagsgrupperna, under ett nytt gemensamt varumärke. Syftet är att bredda båda gruppernas marknadserbjudande och stärka sina positioner på den svenska IT-marknaden.
– Vi har under en kort men intensiv period utforskat en möjlig sammanslagning och har under resan upptäckt att vi är en perfekt match för varandra! Vi ser en stor potential i att kunna bygga ett ännu starkare erbjudande till befintliga och nya kunder, säger Katrin Lindahl Wallin, vd för Gibon Sverige.
Det nya varumärket planeras att lanseras under 2025. Under arbetets gång kan det även vara aktuellt att ta dialog med fler bolag och intressenter, skriver företagen i ett pressmeddelande.
Bolagsgrupperna vill också förtäta sin geografiska spridning och närhet till kund på flera orter i Sverige, samtidigt som de också förstärker den samlade kompetensen i gruppen.
– Vi hittade snabbt en mängd fördelar och pusselbitar som passar. Vi delar samma kultur och vilja att skapa långsiktiga relationer med våra kunder. Förutsättningarna för ett bra samarbete är mycket goda, säger Fredrik Tenelius delägare i Dialect.
Dialect har verksamhet i Luleå och på 25 talet orter till i Sverige. Gibon finns på 18 orter i Sverige. Gibongruppen omsätter cirka 500 miljoner kronor, Dialectkedjan cirka 410 miljoner kronor.