BDX fortsätter underhålla Södra Malmbanan

Luleå BDX dotterbolag BDX Rail får förnyat förtroende att sköta basunderhållet på Södra Malmbanan. Uppdraget är värt 500 miljoner kronor under fyra år, sysselsätter 60 personer och innebär nyanställningar.

Kontraktet gäller drifts- och underhållsarbeten på sträckorna Luleå - Murjek och Haparandabanan.

- Det här är ett strategiskt viktigt uppdrag för BDX Rail AB och BDX medleverantörer och det är naturligtvis även glädjande att få fortsatt förtroende från Trafikverket. Uppdraget kompletterar våra redan befintliga driftsavtal på väg och järnväg. Vi har även andra kunder som gynnas av en välfungerande infrastruktur så det känns bra att vi är en del av detta, säger Catrin Ingvarsson, vd för BDX Företagen AB.

Sedan tidigare har BDX Rail AB uppdraget underhåll på sträckorna Riksgränsen-Murjek, och Kiruna-Svappavaara. Det nya uppdraget innebär att BDX Rail AB fortsätter med underhållet på hela sträckan mellan Luleå och Riksgränsen.

- För vår del innebär det här att vi även måste förstärka organisationen med ytterligare medarbetare – arbetsledare, eltekniker, signaltekniker, bantekniker, spårsvetare och fordonsförare. Rekrytering till dessa tjänster startar omgående, säger Catrin Ingvarsson.

Basunderhållskontraktet Södra Malmbanan träder i kraft i oktober 2025 och löper över fyra år med möjlighet till förlängning med ytterligare tre år. Totalt är anbudssumman för de första fyra åren omkring 500 miljoner kronor.