Tema: Northvolt

Dålig sommar för batterifabriken

Northvolt i Skellefteå har haft en dålig sommar, med olika problem som hopat sig.

Affärer i norr skrev i början av sommaren om de tunga veckor som inledde sommaren för Northvolts del.

Då hade Dagens Industri avslöjat att Northvolt behöver ett nytt kapitaltillskott och förbereder en nyemission. Utan mer pengar, utöver tidigare kapitaltillskott, klarar bolaget inte expansionsplanerna. Enligt uppgift går det trögt med nyemissionen.

I mitten av juni meddelade Northvolt att man slopar planerna på att bygga en batterifabrik i Borlänge, på nedlagda pappersbruket Kvarnsvedens industriområde. Stor besvikelse i Borlänge. Northvolt förklarade att man måste fokusera på att få ordning på produktionen och lönsamheten i den startade verksamheten, expansion får vänta.

Några dagar senare blev det känt att tyska BMW, en av Northvolts nyckelkunder, drar tillbaka en order på cirka 22 miljarder kronor, vilket motsvarar fyra procent av den totala orderstocken. Orsaken är enligt uppgift att BMW är missnöjt med produktionsförseningar och med kvaliteten på batterierna som hittills producerats. BMW är inte bara storkund, man är också elfte största ägare i Northvolt.

Samtidigt har det under våren och sommaren inträffat tre mystiska dödsfall bland de anställda. Samband mellan dödsfallen och koppling till fabriken utreds av polis.

Sedan har sommaren fortsatt med negativ publicitet för Northvolt.

Toyota Material Handling meddelar i slutet på juni att man stoppar arbetet för sina servicetekniker på fabriken i Skellefteå på grund av de tre dödsfallen.

Samtidigt avslöjar Dagens Industri att styrelseordföranden Jim Hageman Snabe varit sjukskriven sedan början av året och att Tom Johnstone lett styrelsearbetet i dennes frånvaro. Jim Hageman Snabe säger till tidningen Börsen att han inte tänker återvända till Northvolts styrelse. Styrelsen håller krismöte samma dag.

DN rapporterar att det sedan 2019 inträffat 26 allvarliga olyckor vid Northvolts fabrik. Enligt DN finns det säkerhetsbrister i fabriken.

Northvolts VD Peter Carlsson säger i en intervju med Dagens Industri att man ska se över de internationella expansionsplanerna.

Den tyska tidningen Automobilewoche skriver att Volkswagen tillsatt en intern arbetsgrupp som ska bedöma om Northvolt kan leverera enligt plan.

Northvolts utveckling är en dramatisk följetong som lär fortsätta under hösten.