Plug-in hybridfartyg inleder ny grön era

Luleå Det nya plug-in hybridfartyget Electramar har anlänt till Luleå hamn.

Det 90 meter långa och 16 meter breda fartyget inleder den gröna omställningen av frakter till och från Luleå.

- För Shorelink är Electramar inte bara ett fartyg, det är en legobit i strävan att bli Sveriges mest effektiva och hållbara hamnoperatör år 2030. Tack vare ett nära samarbete med Atobac Shipping och DSV, har denna vision nu tagit ett betydande steg framåt, säger Anders Viljeros, affärsområdeschef på Shorelink som är operatör i Luleå hamn.

Det nya fartyget anlände till Luleå efter en sjöresa från varvet Chowgule & Co i Indien, runt Goda Hoppsudden i Sydafrika och upp till Luleå.

- Vi är oerhört glada över att äntligen ha det första fartyget i sina hemmavatten redo att betjäna våra kunder. Med den nya fartygsserien erbjudar vi våra kunder en bättre miljömässig profil och genom batteridriften kan våra fartyg exempelvis gå in och ut ur hamnar både utsläppsfritt och utan ljud och vibrationer, säger Frida Rowland, kommersiell direktör på Atobac Shipping.

Electramar är det första fartyget i en serie på 12 nya elhybrid-drivna fartyg. Fartygen beräknas minska koldioxidutsläppen med upp till 50 procent jämfört med dagens fartygsflotta.

Med i samarbetet är också transportföretaget DSV.

- Som ett av världens ledande transportföretag med fokus på att bli föregångare inom gröna lösningar är vi stolta över att tillsammans med Shorelink och Atobac Shipping vara en del av framtidens hållbara sjötransporter. Att arbeta tillsammans med partners som också har höga hållbarhets ambitioner är en stor del i vår färdplan för att nå våra mål till 2030, säger Per Sundholm, affärsutvecklare på DSV Air & Sea.