LKAB tvingas dra ner

Luleå Tågurspårningen, vinterns trafikstopp och kommande underhållsarbeten på Malmbanan tvingar LKAB att dra ner produktionen.

Malmtrafiken löper nu som vanligt, men lagren av järnmalmsprodukter som byggdes upp under trafikstoppet har inte minskat. Snart börjar perioden med banarbeten vilket medför lägre kapacitet på Malmbanan.

- Vi tvingas dra ner produktionen. I ett första skede minskar vi nu med cirka en miljon ton per år. Men läget är så allvarligt att om vi inte kan köra fler malmtåg måste vi stoppa ännu mer verksamhet och varsla personal, säger LKAB:s vd Jan Moström.

Urspårningarna i december och februari orsakade totalt 76 dygns stopp i trafiken mot Narviks hamn. Det innebar förlorade intäkter på 100 miljoner kronor om dagen. Nu ligger järnmalmsprodukter motsvarande mer än 600 fulla tåg i högar i Kiruna och Svappavaara. Det är oklart när de kan levereras till kunderna.

- Det är inte lagren i sig som är det största problemet, utan att leveranskapaciteten är lägre än vår produktion framåt. Utan åtgärder ser vi att våra lager skulle fortsätta växa kraftigt de kommande åren. De planerade underhållsarbetena på Malmbanan drar ner kapaciteten ännu mer eftersom trafiken då stoppas långa perioder, säger Jan Moström.

LKAB utreder nu en nedstängning av ett pelletsverk i Kiruna eller Svappavaara. Det skulle i så fall innebära varsel av personal. De finansiella konsekvenserna av att begränsa produktionen ytterligare skulle med dagens priser betyda ett intäktsbortfall på cirka 5 miljarder kronor per år, eller cirka 30 miljarder kronor fram till 2030.

- Vi är redan tvungna att begränsa rågodstransporter mellan Svappavaara och Malmberget och sänker därmed produktionen i Malmberget med en miljon ton per år, motsvarande intäkter på drygt en miljard kronor med dagens priser. Vi ska också bland annat minska mängden extern arbetskraft och föra över mer arbete på egen personal, säger Jan Moström.