Nytt varumärke i potatishyllan

Luleå Nyhléns Hugosons börjar sälja potatis under eget varumärke.

Nyhléns Hugosons köpte i somras konkursboet efter Outinens Potatis AB, via sitt dotterbolag  Haparanda Potatis AB som driver fabriken i Haparanda vidare.

Potatisen och produkterna från fabriken säljs från och med nu i butikerna under varumärket Nyhléns Hugosons. Potatisgratängerna ska säljas till kunder i Norrland och övriga Sverige, både inom dagligvaruhandeln och restaurang och storhushåll.

- Det finns en stark efterfrågan på svensktillverkade potatisgratänger och i och med denna lansering kommer vi att kunna erbjuda våra norrländska kunder lokalproducerade potatisgratänger och andra potatisprodukter av högsta kvalitet. Vi ser med spänning fram emot denna lansering som kommer att aktivt stöttas i butik med exempelvis smakevent och prova-på kuponger via sociala medier, säger Anna Ahlqvist, marknads- och hållbarhetschef på Nyhléns Hugosons.

Fabriken i Haparanda drivs av Nyhléns Hugosons dotterbolag Haparanda Potatis AB. 

- Det känns kul och spännande att vara med om denna nystart i potatisfabriken. Samtliga gratänger lagas från grunden i vår anläggning i Haparanda, där vi har en genuin kompetens och lång tradition när det gäller potatisprodukter. Under januari månad fick vi också vår anläggning godkänd enligt BRC-standard, med högsta betyg, så vi står väl rustade inför en fortsatt utveckling av verksamheten, säger Jonas Juhlén, platschef på Haparanda Potatis.

BRC är en internationell standard för styrning av hygien och kvalitet i livsmedelsföretag.