Devolv lanserar nytt kartverktyg

Luleå Det nybildade Luleåföretaget Devolv lanserar i vår sin digitala plattform och vill expandera den över hela landet. Ett verktyg som kan underlätta den gröna omställningen i norra Sverige.

Devolv drivs av Jonas Bergbom och Axel Kangas, som tills nyligen var studenter vid LTU. De har tagit fram ett kartverktyg som finns tillgängligt på en digital plattform. Där kan man söka tomter som är till salu och planera in ett lämpligt hus som man vill bygga.

Företagets affärsidé är att förenkla för människor som vill bygga sig en bostad. Att hitta lämpligt läge och planera sitt nya hus ska kunna göras av människor som inte är experter på området, och det ska gå fortare än i dag.

- Vi samlar så mycket data som möjligt på en plattform. Målgruppen är människor som inte kan hus. Vi vill skapa en process som utgår från brukarens perspektiv, inte byggarens. Genom att göra processen effektivare vill vi skapa värde för familjer som vill ha bostäder, säger Jonas Bergbom en av grundarna av Devolv.

Bakgrunden till affärsidén är det faktum att 70 procent av tillfrågade svenskar i enkäter säger att de vill bo i småhus, medan småhus endast står för 20 procent av det totala byggandet. Ett förhållande som nyligen lyftes fram på DN Debatt där en representant för Mäklarsamfundet skrev att om den gröna omställningen av industrin i norr ska lyckas måste det byggas mer småhus, för det är småhus många uppflyttare vill ha, inte lägenheter.

Här vill Devolv spela en roll. Företaget har inlett samarbete med Älvsbyhus. Alla Älvsbyhus husmodeller finns i 3D på Devolvs sajt för den som vill testa husens placering i kartverktyget. Just nu pågår ett pilotprojekt tillsammans med Älvsbyhus i Skellefteå där trycket på bomarknaden är stort.  Man har också kontakt med Northvolt. Mäklare erbjuds även möjlighet att lista sina tomter som är till salu på sajten.

Andra funktioner är information från SGU om marken på platsen, guider om byggprocessen och möjlighet att chatta direkt med husförsäljare.

- Vi vill ha ett fantastiskt verktyg som folk börjar prata om. Man ska kunna ladda in allt i vår karta. Kanske även galna funktioner som att testa fantastiska modeller som kungliga slottet eller Eiffeltornet på sin tomt, säger Jonas Bergbom med ett leende.

Affärsmodellen är att det är gratis att visa tomter och hus på sajten, och det är gratis för besökare som letar bostad. Devolv tar en avgift av hustillverkare när någon går från Devolvs plattform till hustillverkarens sajt.

- Vill man hantera trycket som uppstår nu måste man se till att det blir enkelt för privatpersoner och handläggare att planera för nya bostäder. I synnerhet när Lantmäteriets processer tar allt längre tid, säger Jonas Bergbom.

Han delar in trycket mot bostadsmarknaden i två faser. Först det direkta trycket där behovet är akut av tillfälliga bostäder för entreprenörer. Ett behov som löses med Attefallshus och baracker. I nästa fas kommer trycket på vanliga hus och villor för människor som flyttar till sina nya jobb. Skellefteå är i fas två nu. Luleå och Boden är på väg in i fas ett.

För att kunna skala upp verksamheten söker Devolv nu kapital. Samtal pågår med investerare. Ambitionen är att bygga ett team på 6-7 personer för att expandera, först nationellt och sedan även internationellt.

- Målet är att expandera internationellt. Vi är optimistiska. Norden ser vi som nästa steg inom 1-1,5 år. Många av aktörerna på husmarknaden, som till exempel Älvsbyhus, finns i hela Norden, säger Jonas Bergbom.

Nästa sommar ska, enligt EU:s regler, standardiserade fastighetsdata vara tillgängliga och gratis för allmänheten. I dag är det bara Sverige och Frankrike som inte redan infört den möjligheten. När den införs förbättras förutsättningarna för Devolvs affärsidé.