NCC får maximal bonus för Kalix nya bro
NCC har fått sin klimatdeklaration för bygget godkänd. Det betyder att projektet tilldelas maximal klimatbonus på 1,5 miljoner kronor av Trafikverket. Projektet har minskat koldioxidutsläppen under byggnation och drift med 22 procent. Därmed överträffar man målet på fyra procent med stor marginal.
- Det är oerhört glädjande att NCC genom ett aktivt arbete med att minimera klimatpåverkan lyckas uppnå ett resultat som överträffar målet med råge. De har varit aktiva i sina materialval och val av leverantörer och har arbetat aktivt med att löpande stämma av klimatkalkylen. Just materialvalen blir väldigt viktiga när det gäller en stor bro som innehåller mycket stål och betong, säger Peter Viklund, projektledare vid Trafikverket.
2019 fick NCC i uppdrag av Trafikverket att bygga en drygt 300 meter lång och 15 meter bred bro i stål och betong över Kalix älv på E4:an i Norrbotten. I uppdraget fanns en klimatbonus om vissa hållbarhetskriterier uppfylldes. I klimatdeklarationen redovisas projektets klimatpåverkan ur ett livscykelperspektiv under byggnation och drift.
- Det här är ett tydligt kvitto på att vi gör saker rätt och i linje med de mål vi har satt upp för vårt arbete med klimat-och miljöpåverkan. Vi har under projektet jobbat mycket med materialval och att sänka varje enskild produkts avtryck genom optimerade konstruktioner och EPD:er för inköpta material. För att lyckas göra så stora klimatbesparingar som vi gjort för Kalixbron måste klimatfrågorna in i ett tidigt skede och sedan fortsätta prioriteras under hela projektet, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.
NCC är ett av Nordens största byggföretag. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2022 omsatte NCC cirka 54 miljarder kronor och hade 12 500 anställda. NCC:s aktier är noterade på Stockholmsbörsen.