H2 Green Steel och Luleå Hamn avtalar om samarbete

Luleå H2 Green Steel och Luleå Hamn har tecknat ett samarbetsavtal.

Avtalet innebär att H2 Green Steel väljer hamnen i Luleå både för transport av insatsvaror till stålverket och för utskeppningen av det gröna stål som ska produceras i Boden. H2 Green Steel garanteras tillgång till Luleå Hamn och förbinder sig att använda Luleå Hamn för in- och utflöden av vissa insatsvaror och produkter.

- Det nya samarbetsavtalet med Luleå Hamn är en avgörande pusselbit för att vi ska lyckas med vårt gröna stålverk i Boden. Vi har gått i armkrok med Luleå kommun och Luleå Hamn sedan vår lansering och tack vare gott samarbete och en gemensam målbild har vi nu en tydligare plan för nästa steg, säger Jenny Marin, logistikansvarig på H2 Green Steel.

H2 Green Steel planerar att starta produktionen av stål i slutet på 2025.

- Avtalet är en milstolpe. Det säkrar vårt samarbete med en ny kund som kan stå för betydande godsvolymer om bara några år. Det ger oss också en pusselbit som vi behöver för att kunna planera utbyggnaden av en hamn som måste öka sin godskapacitet med flera hundra procent till 2030, för att kunna möta behovet hos flertalet viktiga industrikunder med enorma satsningar på tillväxt och grön omställning, säger Luleå Hamns vd Anders Dahl.

2030 ska Luleå Hamn ha kapacitet att frakta tre till fyra gånger så mycket gods som i dag, och hantera helt nya godstyper och produkter. Det kommer att kräva nya järnvägsnät, kajer, terminalområden och allvädersterminaler.

Kostnaden som beräknas till mellan sju och tio miljarder kronor gör att Luleå Hamn ska söka en lösning med externa parter som kan vara med och finansiera, bygga och operera hamnen.