Konkurrensen mellan ståltillverkarna blir politisk fråga

Luleå/Boden Konkurrensen inom grönt stål i Norrbotten mellan den privata ståltillverkaren H2 Green Steel och Hybrit-projektet, som drivs av statliga LKAB och Vattenfall tillsammans med SSAB där LKAB är största ägare, är på väg att bli en politisk fråga.

Det privata bolaget H2 Green Steel anser att man motarbetas av de statliga aktörerna LKAB, Vattenfall och SSAB. Det senare är inte ett statligt bolag, men statliga LKAB är största ägare i SSAB. 

LKAB har sedan länge levererat järnmalm till SSAB, men vill inte sälja järnmalm till H2 Green Steel. LKAB menar att kapaciteten på Malmbanan inte räcker till fler tåg mellan Malmfälten och Boden. H2 Green Steel sonderar nu möjligheterna att istället köpa malm från Brasilien eller Kanada. Vilket många tycker är en absurd situation.

Nu börjar politiker och opinionsbildare att reagera, enligt tidningen Dagens Industri. Inom regeringsblocket ställs krav på att finansminister Elisabeth Svantesson (M) ska kalla till möte med LKAB:s styrelse med styrelseordföranden Göran Persson, före detta statsminister i en tidigare S-regering. Kravet förs fram bland annat av Camilla Brodin, kristdemokrat i näringsutskottet och Elisabeth Thand Ringqvist, näringspolitisk talesperson för Centerpartiet.

Finansminister Elisabeth Svantesson har svarat att hon inte har några planer på att kalla till sig LKAB:s styrelse. Hon har som representant för ägaren haft en dialog med styrelseordföranden. Hon säger till Dagens Industri att hon varken kan eller ska lägga sig i enskilda affärsbeslut. Men hon delar uppfattningen att Malmbanan måste rustas upp. 

Landshövdingen i Norrbotten, Lotta Finstorp, har kritiserat LKAB för att boka järnvägsavgångar som sedan inte används, så kallade "spöktåg". Under 2022 avbokades 8.269 av 19.524 bokade avgångar, cirka 40 procent. LKAB svarar att bolaget måste ha marginal för störningar.

Samma fråga om missgynnande finns när det gäller leveranser av elkraft.  H2 Green Steel har avtal om elkraft med de statliga energibolagen i Norge och Finland, Statkraft och Fortum, men inte med svenska Vattenfall.

Kritiker menar att det finns risk att de statliga aktörerna kan snedvrida konkurrensen genom att LKAB kan leverera järnmalm och Vattenfall elkraft till SSAB och Hybrit på icke marknadsmässiga villkor. Vilket i så fall skulle missgynna H2 Green Steel och snedvrida konkurrensen.