Transportstyrelsen ger klartecken till Luleå Hamn
Målet är att upphandlingen ska vara klar vid årsskiftet.
- Nu kan vi ta nästa viktiga steg. Målet är att upphandla en trygg extern partner som vill och kan vara med och förverkliga och driva en ny hamn i Luleå. Den nya hamnen ska om tio år kunna hantera tre till fyra gånger så mycket gods som i dag för att möjliggöra industrins gröna omställning i norr, säger Anders Dahl, vd på Luleå Hamn.
Den operatör som får uppdraget ska driva en stor del av hamnen under ett visst antal år. Det innebär att lasta och lossa fartyg, sköta hamnens logistik, lagerhållning och godsflöden åt Luleå Hamn. Efter avtalstiden återtar Luleå Hamn kontrollen.
- Hamnen i Luleå är kritisk för Sverige. Transportstyrelsen, liksom vi själva, lägger yttersta vikt vid säkerhetsaspekten. Vi måste exempelvis kunna säkerställa ägarbilden bakom företag och konsortium som vill verka i hamnen. För oss är det också viktigt att aktörerna vi upphandlar har kapacitet, långsiktig stabilitet och bra erfarenhet av liknande projekt, säger Anders Dahl.
2030 ska Luleå Hamn kunna hantera tre till fyra gånger så mycket gods som i dag och hantera nya godstyper och produkter åt industrin. Det kräver nytt järnvägsnät, ny kaj, godsanpassade terminalområden och allvädersterminaler. Investeringarna uppskattas till mellan sju och tio miljarder kronor.