Sophie Wassberg byter bröd mot ost

Luleå Sophie Wassberg, marknadschef på Polarbröd, lämnar efter 16 år för att bli kategorichef för ost på Norrmejerier.

Hennes nya jobb innebär att förvalta varumärket Västerbottensost och ansvara för Norrmejeriers satsning på utveckling av helt nya ostar, smaker och koncept.

- Att få möjligheten att använda mina erfarenheter kring varumärke, kommunikation, innovation och inte minst ledarskap i ett nytt sammanhang, med nya kollegor men fortfarande inom mat och livsmedel känns som en ynnest, säger Sophie Wassberg.

Norrmejeriers storsatsning på osttillverkning handlar om att skapa förutsättningar för konkurrenskraftigt mjölkpris för Norrmejeriers ägare, de norrländska mjölkbönderna. Redan idag går en majoritet av Norrmejeriers mjölkråvara in i osttillverkning, vilket speglar svenskarnas konsumtion.

- För att tillverka 1 kilo ost krävs 10 liter mjölk, ostproduktion är därmed mycket viktig för oss, säger Victoria Johansson, chef för marknad och innovation på Norrmejerier.

Enligt Jordbruksverket är endast 4 av 10 ostar som äts idag producerade i Sverige. Enligt Victoria Johansson finns det därför en stor potential för Norrmejerier att växa inom kategorin ost.