Minskad köpkraft slår hårt mot modehandeln
Det visar statistik från Svensk Handel.
Enligt Svensk Handel beror det på att kunderna håller allt hårdare i plånboken på grund av höjda boräntor, hög inflation och dyrare elräkningar.
- Augusti brukar vara en stark månad för modehandeln, då vi uppdaterar garderoben inför hösten och nya skolkläder ska köpas till barnen. Därför är det oroväckande med en tillbakagång jämfört med 2021. Nu ser vi att konsumenter håller hårdare i plånboken och har en avvaktande inställning till köp, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Klädhandeln minskade med 2,5 procent i augusti jämfört med samma månad i fjol. Ackumulerat sedan årsskiftet har klädhandeln haft en ökning med 18,3 procent jämfört med samma period i fjol.
Skohandeln backade med 7,6 procent augusti, men har sedan årsskiftet haft en ökning med 13,1 procent.