LKAB börjar om med miljöansökan
Orsaken är att den utdragna processen har gjort att det gått för lång tid vilket gjort ansökan inaktuell. Samtidigt fullföljer bolaget sitt överklagande till Högsta domstolen.
- Då vi ändå börjar om så handlar detta inte längre om att vinna för att få vår ansökan från 2018 prövad, utan enbart om en kamp för rimliga och effektiva tillståndsprocesser där domstolarnas tillämpning är en avgörande funktion, säger Niklas Johansson, direktör för kommunikation och klimat på LKAB.
Den första ansökan var på flera tusen sidor. Den påbörjades 2014 och har kostat 100 miljoner kronor. LKAB har nu påbörjat förarbetet med en ny ansökan och planeringen av nya samråd och räknar med att den nya ansökan kommer att ta minst något år att arbeta fram innan den kan lämnas in.
- Att vi nu får börja om är så klart ett enormt resursslöseri för oss och samhället, utan verklig nytta för varken miljö, klimat eller individer, säger Niklas Johansson.
- Anledningen till att vi väljer att överklaga, trots att vi börjar om, är att Högsta domstolen måste reda ut hur prövningssystemet ska fungera framåt. Vi behöver vända den trend mot ökad byråkratisering och bokstavstolkning som vi sett på senare år om vi ska få en effektiv, tydlig och rimlig miljöprövningsprocess som behövs för att vi i Sverige ska klara våra klimatomställningsambitioner, säger Niklas Johansson.
LKAB har tidigare fått sin ansökan om miljötillstånd för verksamheten i Kiruna avvisad. Ansökan innebar en ökning av takten i järnmalmsproduktionen från 30 till 37 miljoner ton per år. En oenig Mark- och miljööverdomstol meddelade i ett pressmeddelande att orsaken var att LKAB inte gjort en särskild inbjudan till samråd till energibrunnsägare utan bara bjudit in alla Kirunabor till samråd.
En formalitet som många menar visar hur absurd myndighetsutövningen är när det gäller miljötillstånd. I sitt överklagande efterlyser LKAB ett tydliggörande av det rättsliga läget och att domstolarna tar ett ökat ansvar för att skapa vägledning och klarhet genom sina beslut. LKAB anser att prövningen av ärenden om tillstånd enligt miljöbalken har genomgått en påtaglig förändring sedan lagen trädde i kraft. Formaliafrågor har fått allt större vikt, vilket har medfört längre prövningsprocesser och sämre förutsägbarhet.