IT-företag rekryterar tillsammans

Luleå 50 IT-företag i Luleå samarbetar för rekrytera totalt 500 personer inom de närmsta fem åren. Den här veckan genomförs tre gemensamma aktiviteter.

IT-branschen i Luleå arbetar tillsammans för att lösa den stora utmaningen de kommande åren: kompetensförsörjningen.

Det är näringslivets organisation Luleå Näringsliv som genom sitt IT-branschråd, med 50 IT-företag i sitt forum, samarbetar med Teknologkåren. Luleå studentkårs datasektion och SNS, kommunala Luleå Business Region och NTI-gymnasiet.

- Det känns otroligt bra att vi som kanske i normala fall är konkurrenter om affärer och personal kan samarbeta för att lyfta vilken fantastisk bransch vi jobbar i och vilka möjligheter som finns i Luleå och regionen. Dels för att locka hit människor och kompetens, men också för att få ungdomar och unga vuxna att förstå att man inte måste flytta söderut för att göra karriär, det är lika möjligt här, säger Sofie Johansson, ordförande i IT-branschrådet.

Den här veckan genomförs tre gemensamma aktiviteter. Under tisdagen hölls mässan LITA, Luleå IT-arena, där IT-studenter får möta IT-branschen i Luleå. Deltog gjorde 200 studenter och 32 IT-företag och myndigheter med nationella IT-avdelningar verksamma i Luleå.

Under hela veckan genomförs en gemensam marknadsföringskampanj i sociala medier med fokus på studentorter som Stockholm, Göteborg och Uppsala. Där visas en film som marknadsför IT-branschen i Luleå.

Veckan avslutas med att representanter från IT-branschrådet deltar på mässan Future Norrbotten tillsammans med NTI-gymnasiet. På mässan får arbetssökande och utbildningsintresserade vuxna och ungdomar i Norrbotten möjlighet att prova på olika yrken.

- Kompetensbristen är kännbar nu i de flesta branscher. Som företag behöver man ha en plan för den egna kompetensförsörjningen. Att dessutom gå ihop som bransch och göra gemensamma insatser, i form av mässor, aktiviteter och gemensamma marknadsföringskampanjer, ger ytterlige kraft till kompetensförsörjningsarbetet. Som en bonus bygger det stolthet, gemenskap och ett starkare platsvarumärke. Det är mycket glädjande att se, säger Camilla Sehlin, vd på Luleå Näringsliv.