Inflationen ger stor påverkan på dagligvaruhandeln

Sverige Försäljningen ökade med 9,1 procent under augusti 2022, jämfört med samma månad 2021 enligt Svensk dagligvaruhandel. Men dyrare inköp drar ner branschen.

Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker var historiskt hög under augusti, och uppgick till 14,0 procent enligt SCB:s konsumentprisindex. Det innebär en negativ nettoeffekt på dagligvaruhandeln med minus 4,9 procent.

– Den estimerade prisjusterade utvecklingen var negativ i augusti, en trend vi sett de senaste månaderna. Dagligvaruhandeln påverkas fortsatt i stor utsträckning av den underliggande inflationen på energi- och bränslepriser som med viss eftersläpning påverkar matpriserna, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.

Under augusti minskade försäljningen i dagligvaruhandelns e-handel med 3,9 procent. Hemleverans minskade med 1,4 procent och upphämtning i butik minskade med 6,8 procent.

– Den fysiska handeln fortsätter att driva tillväxten i dagligvaruhandeln. E-handeln backar, men betydligt mindre än under föregående månader. Sedan i februari i år har e-handeln backat med nästan 20 procent per månad, en utveckling som ska ses i ljuset av att jämförelsen görs med pandemimånader, säger Karin Brynell.