Havremagasinet och Gällivares visuella identitet nominerade

Gällivare Luleåbyrån Geektown har nominerats till Svenska Designpriset för utformningen av konsthallen Havremagasinets nya webb. Gällivare kommun har tillsammans med platsstrategbyrån Placebrander och designbyrån Söderhavet nominerats för platsvarumärket Gällivares visuella identitet.

Geektown har tidigare vunnit Svenska Designpriset och varit nominerad flera gånger.

- Det känns lite extra kul med nomineringen i år då den ger dubbel vinstchans för Norrbotten. Havremagasinet representerar Boden och vi på Geektown Luleå. Vi fortsätter att sätta Norrbotten på kartan som en plats där både framstående design och samtida kultur frodas och ligger i framkant, säger Frida Larsson på Geektown kommunikationsbyrå.

Även Gällivare kommuns nya platsvarumärke är med i tävlingen.

Platsvarumärket Gällivare har arbetats fram under ett års tid. Totalt har närmare 2.000 personer varit delaktiga. Enkäter har gått ut och Gällivareborna har svarat. Enkäter har också översatts till sju olika språk och varit speciellt riktade mot ungdomar.

Gällivare kommun har tagit fram en ny platsvarumärkesstrategi tillsammans med byrån Placebrander. Designbyrån Söderhavet har tagit fram den visuella identiteten.

- Det har varit viktigt att ta vara på Gällivare kontraster, det historiska arvet och den starka kraften som finns hos invånarna, säger Jesper Robinell, kreativ chef på Söderhavet.

Även Icehotels Icebar i Stockholm är nominerad, tillsammans med byrå Oneday Interact/Bark.

Tävlingen Svenska Designpriset är en av Sveriges största inom visuell kommunikation. Tävlingen arrangeras av Batteri Kommunikation AB och har som syfte att främja och utveckla svensk design och kommunikation. Bidragen bedöms utifrån hantverk, förmåga att kommunicera, skapa effekt och förmedla känsla.

Årets vinnare presenteras på Berns i Stockholm den 21 oktober.