De efterfrågade kompetenserna hos marknadsförare

Luleå Att vara social och driven, och ha tagit examen. Det är några av de mest efterfrågade kompetenserna hos marknadsförare. Här är hela listan på eftertraktade kompetenser hos marknadsförare i platsannonser.

Personlighetsdrag toppar listan på eftertraktade kompetenser hos marknadsförare. Men med finns också efterfrågan på kunskaper inom bildhantering och budget, enligt Utbildning.se som tagit fram listan genom att analysera nära 500 platsannonser.

Man kan sammanfatta det som att företag letar efter rätt sorts personer, snarare än rätt sorts erfarenheter, så länge den sökande har en relevant examen.

  1. Social
  2. Examen
  3. Driven
  4. Positiv
  5. Självständig
  6. Flexibel
  7. Pedagogisk
  8. Ansvarsfull
  9. Budgetansvar
  10. Självsäker
  11. Projektledning
  12. Inspirerande
  13. Resultatinriktad
  14. Bildhantering
  15. Inbound
  16. Servicekänsla
  17. Lojal
  18. Administrativ
  19. Mångfacetterad
  20. Realistisk

Det har varit hård konkurrens om jobb inom marknadsföring, men från och med 2022 bedömer Arbetsförmedlingen att konkurrensen har lättat lite. Bedömningen är att det är okej jobbutsikter i år, och goda jobbutsikter inom fem år. 

Medellönen för marknadsförare ligger på 47.400 kronor. Mäns löner ligger just nu omkring nio procent högre än kvinnors för de som jobbar inom marknadsföring. Privat sektor ligger omkring åtta procent högre än offentlig. 

Utbildning.se är en sajt som förmedlar utbildningar inom ledarskap och andra områden viktiga för att utvecklas och göra karriär.

Fotnot: Inbound betyder att locka kunder att ta kontakt istället för att kontakta dem.