De efterfrågade kompetenserna hos marknadsförare
Personlighetsdrag toppar listan på eftertraktade kompetenser hos marknadsförare. Men med finns också efterfrågan på kunskaper inom bildhantering och budget, enligt Utbildning.se som tagit fram listan genom att analysera nära 500 platsannonser.
Man kan sammanfatta det som att företag letar efter rätt sorts personer, snarare än rätt sorts erfarenheter, så länge den sökande har en relevant examen.
- Social
- Examen
- Driven
- Positiv
- Självständig
- Flexibel
- Pedagogisk
- Ansvarsfull
- Budgetansvar
- Självsäker
- Projektledning
- Inspirerande
- Resultatinriktad
- Bildhantering
- Inbound
- Servicekänsla
- Lojal
- Administrativ
- Mångfacetterad
- Realistisk
Det har varit hård konkurrens om jobb inom marknadsföring, men från och med 2022 bedömer Arbetsförmedlingen att konkurrensen har lättat lite. Bedömningen är att det är okej jobbutsikter i år, och goda jobbutsikter inom fem år.
Medellönen för marknadsförare ligger på 47.400 kronor. Mäns löner ligger just nu omkring nio procent högre än kvinnors för de som jobbar inom marknadsföring. Privat sektor ligger omkring åtta procent högre än offentlig.
Utbildning.se är en sajt som förmedlar utbildningar inom ledarskap och andra områden viktiga för att utvecklas och göra karriär.
Fotnot: Inbound betyder att locka kunder att ta kontakt istället för att kontakta dem.