Debatt

Fossilfri teknik kan bli vår viktigaste export i historien

Debatt Fossilfri teknik kan bli vår viktigaste export i historien, skriver Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige tillsammans med 20 branschorganisationer, på DN Debatt.

- Det är världsunikt att de svenska industribranscherna själva tagit fram färdplaner som visar att fossilfrihet kan stärka deras konkurrenskraft. Regeringen kommer att ha en hejarklack bestående av företag som är mer oroliga för att omställningen går för långsamt än för fort, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige.

I debattartikeln skriver man att göra Sverige till ett fossilfritt föregångsland lägger grunden för ökat välstånd i landet, förutsatt att staten undanröjer de hinder som finns för näringslivet. Det handlar om att minska de ekonomiska riskerna för företag, genom förkortade tillståndsprocesser och styrmedel som är förutsägbara och långsiktiga.

I debattartikeln nämns flera politiska styrmedel som oerhört viktiga att behålla, så som Industriklivet och Klimatklivet. Artikelförfattarna har även enats om sex prioriterade områden inför nästa mandatperiod:

1) En blocköverskridande energiuppgörelse är nödvändig för att företagen ska våga investera långsiktigt. Undanröj hinder för alla fossilfria energislag, utbyggnad av överföringskapacitet och energieffektivisering så att mer el blir tillgängligt snabbt. Arbeta parallellt med acceptansfrågan för kraftproduktion.

2) Tillståndsprocesserna bör ta hälften så lång tid som idag. Flera av Miljöprövningsutredningens och Klimaträttsutredningens förslag bör genomföras omgående, exempelvis så att företag som ställer om en del av sin verksamhet inte leder till omprövning av hela tillståndet.

3) Ge det privata näringslivet möjlighet att utveckla resurseffektiva affärsidéer genom en uppdaterad avfallsdefinition och ökade möjligheter att äga och återvinna sitt avfall.

4) Öka utbildningskapaciteten dramatiskt, då kompetensbrist är ett av våra största problem. Exempelvis inom batteriområdet examineras cirka 50 ingenjörer årligen samtidigt som behovet uppskattas till minst 1500. Undanröj samtidigt hinder för att använda utländsk expertkompetens.  

5) Driv aktivt frågan om att restprodukter från skogsbruket ska få stödjas i EU:s regelverk för användning inom industrin och för transporter, samt möjliggör för EU-länderna att ha lägre skatter på biobränsle.

6) Anta en strategi för infångning, lagring och användning av koldioxid från industrins och värmeverkens rökgaser så att produktionen blir klimatneutral eller klimatpositiv.

Undertecknarna är:

Jessica Alenius, vd, Drivkraft Sverige

Svante Axelsson, nationell samordnare, Fossilfritt Sverige

Viveka Beckeman, vd, Skogsindustrierna

Mattias Bergman, vd, Mobility Sweden

Palle Borgström, förbundsordförande, Lantbrukarnas riksförbund, LRF

Karin Brynell, vd, Svensk dagligvaruhandel

Catharina Elmsäter-Svärd, vd, Byggföretagen

Rickard Gegö, vd, Sveriges åkeriföretag

Anders Hermansson, vd, Svensk sjöfart

Viveke Ihd, vd, Återvinningsindustrierna

Ingemar Jansson, styrelseordförande branschföreningen Digitaliseringskonsulterna

Malin Löfsjögård, vd, Svensk betong

Maria Malmkvist, vd, Energigas Sverige

Karin Medin, vd, Söderenergi

Magnus Ohlsson, vd, Cementa

Åsa Pettersson, vd, Energiföretagen

Titti Rodling, vd, Svenska skidanläggningars organisation

Annika Roos, vd, Jernkontoret

Mårten Sohlman, vd, SBMI

Maria Sunér, vd, Svemin

Dag Waldenström, generalsekreterare, föreningen Svenskt flyg