Ryssland vill satsa på arktisk transportväg till Asien

Murmansk Nyligen har den 257 meter långa oljetankern Vasily Dinkov seglat nordostpassagen från Murmansk till Rizhao i Kina, skriver Barents Observer.

Resan på 11.000 kilometer tog en och en halv månad.

Bakgrunden är EU:s sanktioner mot Ryssland. Från 5 december blir det förbjudet för EU-länder att köpa, importera eller transportera olja och oljeprodukter från Ryssland. Embargot skapar stora problem för den ryska oljeindustrin i norra Ryssland där bolag som Lukoil, Gazprom Neft and Rosneft har stora oljefält och infrastruktur för export. För Rysslands tredje största oljebolag, Gazprom Neft, utgör de arktiska oljefälten mer än 30 procent av bolagets produktion.

För att ersätta förlusten av exportmarknaden i Europa vill de ryska oljeproducenterna öppna nya marknader i Asien. Här blir den nordliga rutten, norr om Ryssland, viktig.

- I och med det nya trycket på den ryska ekonomin från västländernas sida har betydelsen av den nordliga sjövägen ökat mångdubbelt, sade Rysslands vice premiärminister Aleksander Novak vid ett regeringssammanträde i oktober.

Men den nya sjövägen är en stor utmaning. I november i fjol fastnade mer än 20 fartyg i de nordliga vattnen när de tidigt och hastigt frös igen. I år ser det ut att bli likadant. Iskartor visar att farvattnen börjat frysa, skriver Barents Observer.