Nytt samarbete för att attrahera talanger

Luleå Minddig ska tillsammans med Norrbottens Handelskammare och Sparbanken Nord starta ett arbete för att attrahera och behålla talanger som flyttar till norra Sverige.

Via en plattform ska man skapa målgruppsanpassade guider som ska förenkla för inflyttade att förstå samhällsfunktioner och serviceutbud för att snabbare komma in i det svenska samhället.

Först klar är en beskrivning av hela det svenska ekosystemet för vardagsekonomi, och hur en inflyttad skaffar de tjänster som krävs för att klara sin vardagsekonomi. Denna typ av guide är högt efterfrågad av både talanger och arbetsgivare.

— Detta är ännu ett sätt vi kan visa på hur vi tillsammans kan lösa en av de tuffaste utmaningarna, att inte bara attrahera utan även behålla alla talanger som nu börjar anlända till norr för att genomföra den gröna omställningen. Att attrahera 100.000 personer är tufft, men lyckas vi inte med att få dom att stanna då är det omöjligt att nå målet, säger Chana Svensson, grundare och vd för Minddig.

Den digitala plattformen Minddig initierades för tre år sedan som en del av T25-initiativet. T25 står för Talent 25.000. De stora arbetsgivarna i norr behöver anställa 25.000 personer de närmaste fem åren, för att klara de planerade investeringarna på över 1.000 miljarder kronor i norra Sverige. Bakom står LKAB, SSAB, Northvolt, Boliden, Skellefteå Kraft, H2 Green Steel, Mobilaris, Vattenfall och Luleå tekniska universitet.