Fullsatt NMW får en fortsättning

Luleå NMW:s vip-event under torsdagen var fullsatt. Nu är det klart att det blir en fortsättning i minst två år till.

Det är sjunde gången som Norrbotten Media Week genomförs och nu är det klart att det blir åtminstone två gånger till. Sparbanken Nord och Luleå kommun fortsätter som finansiärer.

Eldsjälen bakom arrangemanget, Ronny Olovsson på reklambyrån Vinter, gläds åt att vip-eventet på Ebeneser under torsdagen var slutsålt med 250 deltagare och att fortsättningen är säkrad i två år till.

- Det är roligt att en sådan här knasig idé fungerar. Men det är ingenting vi tjänar pengar på, säger Ronny Olovsson.

Veckan bjuder på filmvisningar, bland annat premiär på dokumentärfilmen om Mattias Alkberg, spelinvesteringskonferens, musikframträdanden och AI i framtiden. Under torsdagen bestod programmet bland annat av hur man skapar attraktiva platser och om missionsdriven innovation. Författaren och manusförfattaren Hans Rosenfeldt (Bron och Vargasommar bland annat) talade om kreativa processer. En panel med medierepresentanter diskuterade nyhetsmedias roll i den gröna omställningen. Andra talare var Sara Mattsson, Google om möjligheterna med Youtube och Chana Svensson, Mind Dig, om att attrahera kompetens.  

Under fredagen och lördagen avslutas veckan med Luleå Live som bjuder på musik på ett stort antal lokaler i Luleå, ett game jam och Midnight Soul Film Festival.

NMW arrangeras av Vinter, Oh My!, Yours, Creative North, Luleå tekniska niversitet, Ebeneser, Filmpool Nord, BD Pop, Piteå Science Park och Arctic Game.