Företagen i norr kan klara lågkonjunkturen bättre

Luleå Nu väntar de flesta bankchefer en sämre konjunktur och att det kan bli svårare för företag att få banklån. Men företagen i norr kan klara lågkonjunkturen bättre.

Almis låneindikator, som presenteras under tisdagen, visar att bankcheferna är mer pessimistiska nu än under pandemin. Den största skillnaden är att fler tror att konjunkturnedgången blir betydlig.

Nio av tio bankchefer bedömer att konjunkturen kommer att försvagas och att det blir svårare för företag att få banklån. Men utvecklingen i norra Sverige ser ljusare ut och företagen i Norrbotten kan klara sig bättre än företagen i övriga landet.

– Det finns många regionala faktorer som kan göra att Norrbotten klarar sig bättre än många andra delar av landet. Vi ser att många har en positiv framtidsbild, inte för att de inte ser utmaningar, men fokuset ligger på alla möjligheter. Vi ser inga tecken på att de stora industriprojekt som pågår i regionen bromsar in och industrin hotas ännu inte av markant höjda elkostnader. Den största utmaningen för de flesta företag är trots allt bristen på arbetskraft. Vi behöver fler som vill flytta hit och börjar arbeta på företag i Norrbotten, säger Fredric Genberg, vd på Almi Nord.

Fyra av tio bankchefer bedömer att det har blivit svårare för bankens företagskunder att få lån, jämfört med tidigare kvartal. Övriga uppger att möjligheterna att få lån är oförändrade. Ingen bedömer att det har blivit lättare att låna. För första gången på flera mätningar är det en viss andel som svarar att utlåningen kommer att minska betydligt.

Almis egen utlåning i Norrbotten förväntas däremot inte minska.

– En av våra uppgifter är att dela risk med banker och komplettera deras utlåning så att livskraftiga företag kan fortsätta utvecklas och klara sig. Dessutom ser vi ett ökat intresse för lån till hållbarhetssatsningar, där vårt gröna lån blir alltmer populärt. I dag är det runt 20 procent av vår lånevolym som utgörs av det gröna lånet, säger Fredric Genberg.

Låneindikatorn genomförs av Origo Group. Samtliga bankkontorschefer ingår som målgrupp i undersökningen. Från dem har 102 valts ut genom ett obundet slumpmässigt urval och telefonintervjuer har genomförts med dem under perioden 7–26 september 2022.