Black Friday och julkampanjer viktigare än någonsin
Kampanjer och nedsatt priser blir viktigare när många konsumenter märker av en pressad hushållsekonomi. Det gäller särskilt yngre människor. Det visar en undersökning gjord av Yougov på uppdrag av e-handlaren Netonnet.
Undersökningen visar att den ekonomiska situationen kommer att påverka julklappsinköpen för 6 av tio svenskar. De kommer att handla färre eller billigare julklappar. Var fjärde svensk handlar julklappar under Black Week.
– Det vi ser i undersökningen är att Black Week i år inte bara är viktigt för den svenska handeln, det är även viktigt för den svenska konsumenten. Att 4 av 10 svenskar anser att kampanjperioden är viktig säger ganska mycket. Många människor befinner sig i en situation där de upplever att de inte kan ge de julklappar de önskar till familj och vänner, som en följd av den pressade privatekonomin. Då ser de Black Week och kampanjerna inför julen som en möjlighet att handla varor till ett bättre pris än innan, säger Sofie Struwe, marknadschef på Netonnet.
Undersökningen är genomförd bland 1.013 svenskar.