Färre e-handlade och för lägre belopp
Det visar Svensk Handels e-handelsindikator.
Om man räknar med svenska konsumenters köp från utländska e-handelsaktörer sjönk omsättningen i februari med 20 procent. E-handeln från utlandet är, liksom i januari, halverad jämfört med förra året.
Andelen av konsumenterna som e-handlat minskade till 64 procent från förra månadens 67 procent. Det är även lägre än förra årets 66 procent i februari månad. Men det är fortsatt betydligt högre än andelen som e-handlade i februari 2020, innan pandemins utbrott. Varor från apotek var i likhet med i januari den populäraste kategorin att e-handla.
- Avvecklingen av pandemirestriktionerna i februari är sannolikt den främsta orsaken till
minskningen i andelen e-handelskonsumenter. Det var väntat att fler än på länge skulle
handla i fysiska butiker, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Även om andelen e-handelskonsumenter minskade i februari är det framför allt ett lägre genomsnittligt köpbelopp som förklarar den minskande omsättningen. Det genomsnittliga köpbeloppet var hela 15 procent lägre i februari 2022 jämfört med samma månad förra året.