LKAB och Boliden kritiserar H2 Green Steel
Enligt LKAB och Boliden innehåller ansökan direkta felaktigheter och reser frågetecken kring det nya stålbolagets järnmalmsförsörjning.
I sin ansökan skriver H2 Green Steel att järnmalmen ska komma med tåg från LKAB:s gruva i Malmberget till den planerade anläggningen i Boden. Detta har väckt ilska inom LKAB, enligt DI. Det finns inget avtal om leveranser och LKAB har flera gånger påpekat för H2GS att man inte kommer att kunna leverera järnmalm från Malmberget.
"LKAB:s Malmbergsgruva och dess produktion är i princip integrerad med SSAB:s stålproduktion sedan lång tid. Endast begränsad mängd finns tillgänglig för övrig marknad från Malmbergsgruvan. Vi har begärt en rättelse av H2GS i den frågan," skriver LKAB:s vd Jan Moström i en skriftlig kommentar till DI.
Att istället ta malmen till Boden från Kirunagruvan är en lösning som är svår att genomföra. Sträckan Kiruna-Gällivare är en flaskhals på Malmbanan. För att öka transporterna måste Malmbanans kapacitet öka, och det är en investering som inte hinner genomföras innan H2GS drar igång produktionen. Andra alternativ medför stora kostnader och ökad miljöbelastning.
Även Boliden kritiserar H2GS, för att man i miljötillståndsansökan skriver att hälften av slaggen som produceras i ljusbågsugnarna ska transporteras till Bolidens Aitikgruva. Inte heller här finns det något avtal.
H2GS kommunikationschef Jenny Molvin säger till DI att man ska korrigera sin ansökan, och att man har en god dialog med sina tänkbara samarbetspartners.