Terminal 5 vill underlätta för utländsk kompetens
Det nya affärsområdet, Language & Culture, ska erbjuda flera tjänster inom kulturell och språklig utveckling för arbetsgivare, medarbetare och anhöriga för att utländska kompetenser snabbare ska komma till rätta i sitt nya arbete och vardag i Sverige.
- Behovet av utländsk kompetens ökar för att överkomma kompetensbristen i landet. För den som just har kommit till Sverige är förståelse en förutsättning för att både trivas och lyckas i sin roll. Språket är den enskilt viktigaste pusselbiten för att förstå sin omgivning och göra sig själv förstådd. Terminal 5 erbjuder språkutbildningar för arbetsgivare, arbetstagare och dess anhöriga för att företagets nya rekrytering ska komma in i arbete och samhälle, och vilja stanna en längre tid, säger Adam Gustafsson, som är ny affärsområdeschef för Language & Culture på Terminal 5.
Han är nyligen hemflyttad från Barcelona där han i sex år arbetat som lärare i svenska och engelska. Dessförinnan har han bott och arbetat i USA och Norge.
Terminal 5s språkutbildningar ges till en början i svenska och engelska. De kan genomföras digitalt.
- Att börja rekrytera utomlands kan ses som ett stort steg och det väcks ofta frågor om arbetstillstånd, språk och boende. På Terminal 5 har vi lång erfarenhet och kunskap inom området, och vi kan stötta företag genom hela processen, säger Peder Hansson, vd på Terminal 5.
Han grundade företaget 2009 i Luleå. Idag arbetar företaget med kunder över hela Sverige med medarbetare i Luleå, Piteå och Örebro. Företaget erbjuder tjänster för omlokalisering av personal, så som stöttning med arbetstillstånd, språkutbildning, bostad, arbete till medflyttande familjemedlem och förskoleplats till barn.