Norrbotten behöver en kommunikationsstrategi
Förstudien bygger på intervjuer med beslutsfattare både i Norrbotten och övriga landet vad de har för bild av Norrbotten. Genom att kartlägga sökningar på nätet ser man också vad omvärlden är intresserad av.
I resultatet träder två huvudbilder av Norrbotten fram. Det är dels tung industri och stora investeringar, och dels vacker orörd natur. Frånvaron av människor, i synnerhet kvinnor, och urbana miljöer är slående. Utom när det gäller fullsatta hockeyarenor. Områden som kultur, nöje, högteknologi och design förekommer mer sällan.
Förstudien är gjord av Helena Karlberg och Li Skarin och de sammanfattar resultatet:
- Vi behöver kommunicera en mer differentierad bild av Norrbotten och dess näringsliv.
De föreslår en kommunikationsstrategi för Norrbotten där tech, design, innovationer och entreprenörskap lyfts fram. Information och bilder av vad som händer i Norrbotten ska utformas med journalistisk kompetens för att uppmärksammas i omvärlden, och det ska ske på engelska för att få internationell spridning.
Förstudien ska nu leda vidare till en slutrapport av projektet Made in North. Bakom projektet står Luleå tekniska universitet, Sparbanken Nord, Region Norrbotten och Längmanska företagarfonden. LTU Business har uppdraget att genomföra studien. Projektet leds av en styrgrupp där flera näringslivsprofiler ingår, bland annat Frank Hojem som deltog vid presentationen. Han är kommunikationschef på SEB och hade dessförinnan samma roll på LKAB.
Förstudien presenterades vid en nätverksträff med Latitude 66 Mentorship på Mobilaris Innovation Center under onsdagen.