Luleå ska marknadsföras med nytt tilltal

Luleå Vid fredagens företagarfrukost i Luleå presenterades ett nytt koncept för att sälja in Luleå som plats.

Den nya marknadsföringen av Luleå ska ha ett personligt tilltal och rikta sig till individer, där den främsta målpersonen är en ung kvinna. Olika bra saker med Luleå lyfts fram som hållbar utveckling, en trygg framtid och många spännande jobb, med tillägget: +Du. 

I satsningen ingår en reklamkampanj som ska exponeras på Luleå Airport, i Stockholms tunnelbana och i annonser i Dagens Industri.

- Vi vill tala till betraktaren och indirekt fråga om inte hen också vill vara en del av Luleå. De ska känna sig önskade och vi ska känna oss önskade, säger Elisabeth Ennefors, Luleå kommuns kommunikationschef.

En viktig del i strategin är att alla lulebor kan vara ambassadörer för staden. På Luleå kommuns hemsida finns bilder och presentationer som företag och privatpersoner fritt kan använda när de vill berätta om Luleå och livet här.

Kampanjen har tagits fram i samarbete med reklambyrån Vinter.