Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade
Det visar branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels dagligvaruindex.
Kalendereffekten för april beräknas till 2,5 procent därför att påsken inföll i början av april i fjol, vilket innebar att en stor del av påskinköpen gjordes redan i slutet av mars. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgår därmed till 4,7 procent.
Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker har slagit igenom i konsumentledet och uppgick under månaden till 6,6 procent enligt SCB:s konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade utvecklingen för dagligvaruhandeln uppgick till 0,5 procent.
- Prisinflationen för livsmedel syns tydligt i april. Korrigerat för såväl prisjustering som kalendereffekt minskade dagligvaruhandeln i april med 2 procent, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen i butik stod under april månad för hela tillväxten i dagligvaruhandeln och nådde en försäljningsutveckling på 10,2 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 32,5 procent. Hemleverans minskade med 22,5 procent och upphämtning i butik med 41,0 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i april till 4,5 procent.