Skarta Nyab tecknar ramavtal med Trafikverket
Avtalet gäller förberedande markarbeten och byggandet av en förlängning av Mälarbanans järnväg.
Ramavtalets maximala värde är 400 miljoner kronor. Det slutgiltiga värdet avgörs av antalet beställningar som görs i enlighet med avtalet. Kontraktsperioden löper till slutet på maj 2025 och innehåller en option på ytterligare två år.
- Det här järnvägskontraktet betyder mycket för vår orderstock. Det stärker vår position och tillväxt i Stockholmsområdet, och som ett flerårigt kontrakt har det ett stort strategiskt värde, säger Johan Larsson, vd på Skarta Nyab Apb.
Nyab Mälardalen är ett dotterbolag i koncernen Skarta Nyab Group. Det finska företaget Skarta förvärvade i vintras Luleåföretaget Nyab. Nyab:s grundare och vd Johan Larsson blev vd för Skarta Nyab.
Mälarbanan är en järnväg mellan Stockholm och Örebro som byggs ut från två spår till fyra spår nordväst om Stockholm. Projektet har ett totalt värde på 25 miljarder kronor. Det ska förbättra kollektivtrafiken när regionala och långväga transporter kan separeras till egna spår. Fyra nya stationer byggs som en del av projektet och beräknas öppna 2034.